5. ročník
Co mám umět z aritmetiky:
1) Desetinná čísla (za čárkou tři desetinná místa: desetiny, setiny, tisíciny):
zapsat desetinné číslo
přečíst desetinné číslo
zaokrouhlit desetinné číslo
porovnat desetinná čísla
sčítat a odčítat desetinná čísla (zpaměti jednoduché příklady, písemně ty složitější)
vynásobit desetinné číslo 10, 100, 1000
vynásobit desetinné číslo přorozeným číslem
vydělit desetinné číslo přirozeným číslem
2) Zlomky (čitatel je nahoře, jmenovatel je dole):
zapsat zlomek
přečíst zlomek
poznat desetinný zlomek
desetinný zlomek zapsat jako desetinné číslo a naopak
porovnat zlomky se stejným jmenovatelem
sečíst a odečíst zlomky se stejným jmenovatelem
porovnat zlomek s číslem 1
převést zlomek na smíšené číslo a naopak
3) Diagramy a grafy
umět číst údaje z grafu
umět sestavit jednoduchý graf
Co mám umět z geometrie:
1) Narýsovat trojúhelník ze tří stran, poznat, o jaký trojúhelník se jedná (rovnostranný, rovnoramenný, různostranný), vypočítat obvod trojúhelníka (o = a+b+c)
2) Narýsovat čtverec, vypočítat jeho obvod (o = 4 . a), vypočítat jeho obsah (S = a . a)
3) Narýsovat obdélník, vypočítat jeho obvod (o = 2.a + 2 . b), vypočítat jeho obsah (S = a . b)
4) Poznat pravoúhlý trojúhelník, označit přeponu (nejdelší strana v trojúhelníku) a jeho dvě odvěsny (strany, které svírají pravý úhel = jsou na sebe kolmé).
5) Narýsovat pravoúhlý trojúhelník, když známe jeho odvěsny a neznáme přeponu. Vypočítat obsah takového trojúhelníku (S = a . b : 2)
6) Poznat rovnoramenný trojúhelník, označit ramena (dvě stejně dlouhé strany) a základnu (strana s jinou délkou než dvě zbylé)
7) Umět převádět jednotky délky, obsahu, hmotnosti a objemu (pouze litry, decilitry, mililitry a hektolitry)
8) Používat zavedené geometrické značky (jejich přehled je v záložce)
9) Narýsovat síť kvádru a krychle
10) Spočítat povrch kvádru a krychle